Author Topic: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir  (Read 2019 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline syaiful COO

  • Verified Member
  • Hero Member
  • ****
  • Posts: 441
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Club: Danau GC, Putra Perlis, KGPA
  • Handicap: 18
100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« on: February 18, 2010, 06:00:48 PM »
 JAKARTA: Seramai 100 warga Jakarta mula ditempatkan di pusat pemindahan banjir apabila tempat tinggal mereka ditenggelami air sehingga paras leher orang dewasa sejak awal hari ini.

Banjir melanda beberapa daerah di sini, termasuk yang paling buruk di Kampung Melayu, Jakarta Timur, yang terletak di bahagian tengah Sungai Ciliwung.

Setiap kali tiba musim hujan, wilayah ini sering dinaiki air.

Banjir di Jakarta bukan hanya disebabkan hujan lebat di sini tetapi juga akibat hujan berterusan di kawasan tanah tinggi sekitarnya seperti Bogor di Jawa Barat.

Kedudukan Jakarta di kawasan tanah rendah telah mengakibatkan air hujan yang berlebihan di kawasan tinggi mengalir ke sungai-sungai utama yang letaknya di tengah-tengah kawasan penempatan penduduk.

Hari ini, 100 penduduk Kampung Melayu, termasuk kanak-kanak, dipindahkan dari rumah masing-masing ke pusat pemindahan banjir di kawasan itu.

Sebelum dipindahkan kebanyakan penduduk terbabit telah menempatkan barang-barang di tingkat atas atau tempat yang lebih tinggi di rumah mereka untuk mengelak kerosakan.

Pasukan pemindahan banjir yang dilengkapi bot penyelamat telah pun diletakkan dalam keadaan bersiap sedia untuk menghadapi kemungkinan banjir ini.

Penduduk tempatan di kawasan rendah juga telah bersiap sedia dengan pelbagai cara, seperti menggunakan almari pakaian yang boleh berfungsi sebagai bot penyelamat atau membina rumah yang tinggi bagi menyimpan barang-barang bila berlaku banjir.

Naib Presiden, Boediono turut melawat kawasan banjir di Kampung Pulo dalam kawasan Kampung Melayu setelah selesai meninjau keadaan di Pasar Jatinegara, Jakarta Timur, yang terletak tidak jauh dari kawasan banjir.

Beliau diberi taklimat oleh Gabenor Daerah Khusus Ibukota (DKI) Jakarta, Fauzi Bowo mengenai status banjir yang melanda Sungai Ciliwung itu dan menyaksikan bagaimana aliran sungai yang naiki hampir menyentuh tepi jalan.

"Esok kita akan mengadakan mesyuarat bagi membincangkan masalah banjir bersama pihak yang berbabit. Ini adalah langkah jangka panjang untuk mengatasi banjir," kata Boediono.

Pihak berkuasa DKI Jakarta telah menyediakan pelan induk bagi mengatasi masalah banjir dengan projek sungai buatan untuk mengalirkan air ke laut.

DKI Jakarta sedang menyelesaikan salah satu kawasan banjir di kawasan Jakarta Timur, melalui projek dikenali sebagai "Banjir Kanal Timur", yang membabitkan pembinaan sungai buatan sepanjang 23.5 kilometer bagi mengurangkankan paras air beberapa batang sungai sepanjang 207km di sekitar ibukota ini.

Projek banjir kanal timur dan banjir kanal barat disasarkan dapat mengurangkan masalah banjir di Jakarta hingga 40 peratus. - Bernama

Chief Organizing Officer aka COO

Offline ahman

  • * Verified Member
    ** PGA Member (PlayGolfAnytime Kaki)
  • Super Member
  • *******
  • Posts: 1814
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Club: Club House...
  • Handicap: 15
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #1 on: February 18, 2010, 06:03:11 PM »
Mau bantuan Pak????
WHAT's IN MY BAG:>>
Driver: 10.5 Titleist D2 910 R
Irons 4-P Titleist ZB R
Wedges: Vokey 52, 56, 60
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Tel 3
Ball: Titleist ProV1x
Misc: SunBlock/1st Aid kit/Tees/Coins/Durex-Featherlite

Offline mrfeelgood

  • ADMINISTRATOR
  • Founder
  • *********
  • Posts: 9719
  • Cookie Points +1/-0
  • Gender: Male
  • ITS NOT HOW YOU DRIVE, ITS HOW YOU ARRIVE!!!
    • KakiGolf
  • Club: Kelab KakiGolf
  • Handicap: 17
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #2 on: February 18, 2010, 10:08:58 PM »
Hmmmm!!! Sabtu ni nak kena gi sana inspek kawasan banjir .....

Offline ahman

  • * Verified Member
    ** PGA Member (PlayGolfAnytime Kaki)
  • Super Member
  • *******
  • Posts: 1814
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Club: Club House...
  • Handicap: 15
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #3 on: February 19, 2010, 02:30:01 AM »
Hmmmm!!! Sabtu ni nak kena gi sana inspek kawasan banjir .....

Jadik ker???
WHAT's IN MY BAG:>>
Driver: 10.5 Titleist D2 910 R
Irons 4-P Titleist ZB R
Wedges: Vokey 52, 56, 60
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Tel 3
Ball: Titleist ProV1x
Misc: SunBlock/1st Aid kit/Tees/Coins/Durex-Featherlite

Offline Prosak

  • * Verified Member
    ** PGA Member (PlayGolfAnytime Kaki)
  • Full Member
  • *******
  • Posts: 138
  • Cookie Points +0/-0
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #4 on: February 19, 2010, 07:44:04 PM »
Ahman, MFG, dah confirm rumah-rumah korang di bogor dah penuh dgn lumpur. Nak kena pergi jengok juga nampaknye ni. Nak harapkan aku sorang tak boleh, kau orang ada sama. Bukan apa, air berlumpur tu aku boleh selesaikan, tapi beg-beg golf korang tu, tak boleh nak usik tak tentu pasal, kena tuannya yang bersihkan. So... kau orang fikirlah camner.

Offline pakngah

  • Verified Member
  • Super Member
  • ****
  • Posts: 3919
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • aaahhh...a bad day for golf today
  • Club: KRTU Subang; Royal Kampong Kuantan
  • Handicap: 23
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #5 on: February 19, 2010, 08:24:14 PM »
Ahman, MFG, dah confirm rumah-rumah korang di bogor dah penuh dgn lumpur. Nak kena pergi jengok juga nampaknye ni. Nak harapkan aku sorang tak boleh, kau orang ada sama. Bukan apa, air berlumpur tu aku boleh selesaikan, tapi beg-beg golf korang tu, tak boleh nak usik tak tentu pasal, kena tuannya yang bersihkan. So... kau orang fikirlah camner.

yg bencana di tempat ni tak mau pi jengok ka?

SANTIAGO.- Around 25,700 people were affected by the floods in at least 18 districts of the municipality Puerto Plata, as rivers and gorges overflowed their bank since early morning yesterday. Moreover, José Rafael Santana  died when a wall fell on him in the sector Los Bordas. Civil Defense director Hugo González said flash floods damaged 34 houses totally, and 850 partially, whereas 635 families lost their belongings and 6,435 others had partial losses.
bola tak masuk fairway? hilang? try cari kat sini: http://ceritapakngah.com

Offline ahman

  • * Verified Member
    ** PGA Member (PlayGolfAnytime Kaki)
  • Super Member
  • *******
  • Posts: 1814
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Club: Club House...
  • Handicap: 15
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #6 on: February 19, 2010, 09:32:48 PM »
Ahman, MFG, dah confirm rumah-rumah korang di bogor dah penuh dgn lumpur. Nak kena pergi jengok juga nampaknye ni. Nak harapkan aku sorang tak boleh, kau orang ada sama. Bukan apa, air berlumpur tu aku boleh selesaikan, tapi beg-beg golf korang tu, tak boleh nak usik tak tentu pasal, kena tuannya yang bersihkan. So... kau orang fikirlah camner.

yg bencana di tempat ni tak mau pi jengok ka?

SANTIAGO.- Around 25,700 people were affected by the floods in at least 18 districts of the municipality Puerto Plata, as rivers and gorges overflowed their bank since early morning yesterday. Moreover, José Rafael Santana  died when a wall fell on him in the sector Los Bordas. Civil Defense director Hugo González said flash floods damaged 34 houses totally, and 850 partially, whereas 635 families lost their belongings and 6,435 others had partial losses.

Pak Ngah,

Kami ni membantu mana yang mampu...Santiago tu terlalu jauh...biarlah USA aje yang bantu sebab dekat....kiter tolong dulu serumpun kita..:P
WHAT's IN MY BAG:>>
Driver: 10.5 Titleist D2 910 R
Irons 4-P Titleist ZB R
Wedges: Vokey 52, 56, 60
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Tel 3
Ball: Titleist ProV1x
Misc: SunBlock/1st Aid kit/Tees/Coins/Durex-Featherlite

Offline abe77

  • Verified Member
  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 260
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Handicap: 0 (Golf Pro)
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #7 on: March 03, 2010, 04:09:03 PM »
nak ikut..... :-[

Offline ahman

  • * Verified Member
    ** PGA Member (PlayGolfAnytime Kaki)
  • Super Member
  • *******
  • Posts: 1814
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Club: Club House...
  • Handicap: 15
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #8 on: March 03, 2010, 04:51:36 PM »
nak ikut..... :-[

27th - 30th...jom!
WHAT's IN MY BAG:>>
Driver: 10.5 Titleist D2 910 R
Irons 4-P Titleist ZB R
Wedges: Vokey 52, 56, 60
Putter: Scotty Cameron Newport 2 Tel 3
Ball: Titleist ProV1x
Misc: SunBlock/1st Aid kit/Tees/Coins/Durex-Featherlite

Offline abe77

  • Verified Member
  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 260
  • Cookie Points +0/-0
  • Gender: Male
  • Handicap: 0 (Golf Pro)
Re: 100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir
« Reply #9 on: March 03, 2010, 05:19:47 PM »
wow...terus kasi date.....

proses minta pelepasan dari KDN akan bermula ni malam......... :(