Sime Darby ni nampak macam special je.... x dapat IJN, dapat LCCT Terminal kat Labu.
For those who are in the dark, a brief background .....
**************************************************
Sime Darby has been given Cabinet approval to build a RM1.7 billion Low-Cost Carrier Terminal (LCCT) in Labu. Many suspect this to be part of Abdullah's "midnight regulations".
Labu is not in Malaysia Airport's KLIA expansion plan. In their masterplan, the new LCCT is to be near the Bunga Raya Complex. The masterplan, according to an aviation editor, was already approved by their Board of Directors.
"The government is derailing their own objectives, vision and mission for KLIA (of becoming a hub) when it approved the Labu airport. As it is, the present LCCT just opened its new arrival hall," the aviation editor said.
**************************************************
Some rather interesting comments posted at another forum .....
"An airport at Labu means there will be two busy airports side by side less than 10 kilometers straightline distance from each other.There is increased possibility of conflict in traffic between aircraft operating into and out of KLIA and Labu. Consequently, there has to be a high level of coordination between the air traffic controllers of the two airport thereby increasing their workload and stress levels. Under such circumstances mistakes can happen which will have disastrous consequences.
For safety of flights at and around airports, the International Civil Aviation Organisation, ICAO recommends that the distance between two airports should be at least 40 kilometers.
The bottom line is that if an airport is built at Labu, the flight safety level of KLIA and the airport at Labu will probably be downgraded by the international aviation community and everybody, MAB, AirAsia and Sime Darby will end up losers".
Here's another ......
"Sebagai bekas seorang pegawai DCA, saya terpanggil untuk membuat komen mengenai perkara ini. Seperti biasa SD & Airasia, sebagai business entiti, mau membuat duit sebanyak mana yang mungkin. Apa logiknya membuat LCCT yang lain berhampiran dengan LCCT sediada? Tak masuk akal langsung. LCCT sediada sedang diperbesarkan dan akan diperbesarkan oleh MAHB.
Kos projek sebanyak RM1.9b adalah menyamai kos projek LTAB Kota Kinabalu. Ini bermakna projek SD/AirAsia JV ini merangkumi membina sebuah lapangan terbang yang sama besar dengan KKIA. Apakah tidak diambilkira mengenai pesawat-pesawat yang akan mendarat (atau berlepas) di KLIA adalah terlalu hampir dengan pesawat-pesawat yang akan mendarat (atau berlepas) di Labu? Hanya mereka yang tidak memahami akan operasi lapangan terbang akan berbuat demikian. Kemungkinan besar tiada 'separation' anatara pesawat dan ini menjejaskan keselamatan penumpang-penumpang dan harta benda. Bagaimana dengan peralatan-peralatan yang lain seperti Menara Kawalan, mesin-mesin keselamatan. Siapakah yang akan menggendalikan semua ini. Membuat lapangan terbang memang mudah tetapi untuk menggendalikannya tidaklah mudah seperti yang dijangka oleh kebanyakan orang.
Syarikat manakah nanti yang akan menggendalikan Lapangan Terbang Antarabangsa Labu (LTAL)nanti? AirAsia? SD atau Kerajaan Negeri? Kos operasi untuk menggendali LTAL nanti akan mencecah RM40j setahun. Siapa yang akan bayar. Pengguna juga akan dijadikan paymaster.
Adakah LTAL untuk AirAsia sahaja atau untuk Sime Darby Air dimasa akan datang? Sudah tentunya syarikat penerbang asing tidak akan menggunakan LTAL ini. Bagaimana dengan connecting flight? Banyak persoalan yang timbul yang memerlukan jawapan.
MAHB telah diarah untuk membuat JV diperingkat antarabangsa. Di Turkey, Kemboja, India, Kazashtan dll. Mengapa di negara sendiri, MAHB dipinggirkan? Bukankah MAHB itu GLC? Bagaimana dengan pemagam saham MAHB? Mengapa mereka berdiam? Hasil MAHB akan berkurangan. Jika LTAL ini menjadi, kemungkinan MAHB pun gulung tikar. Kita perlu tahu bahawa MAHB menyelenggara lapangan-terbang yang tidak memberi keuntungan seperti Ipoh, Long Pasia dan Melaka.
MAHB diwujudkan diatas Dasar Penswastaan...kemana perginya dasar ini sekarang.
Disini juga ingin saya membuat teguran terhadap MAHB kerana terdapat terlalu ramai anggota PGA di lapangan terbang kita. ini memberi persepsi bahawa Lapangan Terbang kita tidak selamat. Lebih elok pihak PGA membuat operasi pencegahan jenayah kerana ini sedang berleluasa".